Treceți la conținutul principal

Impresii de călătorie: Bucovina din România

"Nu călătoresc pentru a ajunge undeva, și numai de dragul călătoriei. Cea mai mare plăcere a vieții este să călătorești." - Autor necunoscut

Acum cinci ani în urmă mi-am propus să călătoresc cât mai mult, atât prin Țara Românescă cât și în afara ei, deși, recunosc că mi-au rămas multe locuri în care îmi doresc să ajung. O călătorie frumoasă în România a fost la Bucovina, la început de noiembrie. Și asta, numai datorită celor de la Voyage Center PHILIPSKY-TOUR care au organizat #InfoTurBucovina.
Am ponit din Chișinău la ora 24:30 PM și am ajuns în jurul orei 7:00 AM la Gura Humorului, un orășel mic și cochet din inima jud. Suceava. Ne-am cazat la Best Western Bucovina, un hotel de 4**** cu totul inclus, care ne-a găzduit pe toată perioada info-turului. 



Am început călătoria de patru zile prin Bucovina cu vizita la Mănăstirea Humorului, care este foarte aproape de orașul Gura Humorului. La prima vedere pare o Biserică mică și modestă, poate din considerentul că-i lipsește Turla, ceea ce arată clar că Biserică nu a fost o ctitorie voievodală, ci una boierească, fiind construită în anul 1530 de către boierul Toader Bubuiog. Mănăstirea Humor este prima Biserică cu pridvor deschis. Biserica a fost îmbrăcată pe interior și exterior cu o minunată pictură în frescă care a rezistat în timp. Culoarea predominantă este roșu cărămiziu, de unde și denumirea populară de "roșu de Humor". În naos este zugrăvit Domnitorul Petru Rareș (pentru că Biserica a fost zidită în timpul domniei sale) și familia sa, ca ctitori simbolici. 



Am continuat apoi spre Mănăstirea Sucevița, care este ca o fortăreață datorită zidurilor care o înconjoară. A fost ultima Biserică pictată pe exterior și interior, are două pridvoare laterale. Pictura este păstrată foarte bine, pe pereții exteriori este prezentată Scara Virtuților și Cinul Ortodox format din cinci trepte (profeți, apostoli, ierarhi, martiri și sihaștri). Culoarea predominantă este verde.



Am trecut și prin com. Marginea, unde se fabrică vestita ceramică neagră. Am rămas impresionată de varietatea de obiecte confecționate exclusiv din ceramică neagră și pictate în culori aprinse.  


Tot în prima zi, am vizitat Mănăstirea Moldovița, care se află pe Valea Moldoviței. Bineînțeles, că înainte de a purcede către ce-l de-al trei-lea obiectiv turistic, am făcut popas pentru un prânz cald la Hotel Sofia. Aici, cu câteva zile înainte, "Vinăria din Vale" și-a lansat vinurile în România, printr-un concert susținut de artiști din R. Moldova. 



Mănăstirea Moldovița a fost zidită de Petru Rareș, fiul lui Ștefan cel Mare. La fel, este înconjurată cu ziduri și turnuri de apărare, asemeni unei fortărețe. Culoarea caracteristică este galbenul. Este pictată în frescă bizantină pe exterior și interior. Cea mai cunoscută pictură de exterior este "Asediul Constantinopolului", pe care se pot vedea soldații în luptă, tunurile, sultanul, fețe bisericești și chipuri pline de suferință ale oamenilor. 

În a doua zi de #InfoTurBucovina am fost la Mina Cacica, una dintre cele mai vechi exploatări de sare din Europa. Coborând pe scările vechi de brad, într-un loc atât de misterios, am avut senzația că trăiesc imaginile descrise de micul Roni în cartea "Singur pe lume". Le-am văzut exact așa, ca în cartea lui Hector Malot. Multe scări de lemn, din ce în ce mai întunecos, pereți de piatră și pâmânt, o capelă romano-catolică și alta ortodoxă, un lac sărat - unic în lume. 




Foarte aproape de Mină, chiar la câteva sute de metri, în com. Cacica, se înalță Biserica Romano-Catolică "Baselica Minor"



Înainte de a vizita ultima Mănăstire pictată în frescă bizantină pe exterior din traseul nostru, am făcut popas la Pensiunea Perla Bucovinei, unde am mâncat cea mai gustoasă ciorbă Rădăuțeană (specifică locului, ușoară și hrănitoare, care înlocuiește ciorba de burtă) și am băut o afinată (țuică cu afine). Înconjurată de peisaje mirifice, trasee montane de vară și iarnă, pârtie de schi, aici ești învăluit de ospitalitatea bucovinienilor și deservit la 4****.

În vale, se aud clopotele Mănăstirii Voroneț. A fost ctitorită de Ștefan cel Mare. Pictura reprezentativă este Scena Judecății de Apoi. De asemenea, pe pictura interioară, chiar la intrarea în Biserică, putem citi calendarul ortodox, datoriră icoanelor pictate conform sărbătorilor religioase. Culoarea predominantă este "albastru de Voroneț". 
Un cântec folcloric spune: 
"Voroneț, grădină dulce, dorul la tine mă duce. 
Voroneț, lumină sfântă, cine te vede, nu te uită."


Toate patru Mănăstiri prezentate, până acum, sunt incluse în Patrimoniul Mondial UNESCO, datoriră picturii în frescă bizantină pe interor și exterior, dar mai ales faptului că sunt originale, așa cum au fost zidite și pictate pe timpurile Domnitorilor.



În dimineața din a treia zi, am mers la Mănăstirea Putna, ctitorie a lui Ștefan cel Mare și prima biserică zidită de El. În interiorul Bisericii se află mormântul Ilustrului Domnitor și al familiei sale. Biserica a fost arsă în totalitate, fiindcă se credea că are aur în pereți. Nu poate fi inclusă în Patrimoniul UNESCO, deoarece nu e păstrată Biserica originală. Pe teritorul Mănăstirii este un Muzeu, în care sunt expuse lucruri din vremea Voievodului, inclusiv o copie a sabiei sale.

Recomand, mai ales pentru cei care vin să asculte slujbe sau alte rugăciuni specifice Ortodoxiei, să nu se grăbească, să-și facă timp pentru meditație, pentru a se regăsi pe sine. Mănăstirea nu este doar un obiectiv turistic, astfel își pierde din spiritualitate. Cei care vin doar pentru a vedea pictura, florile, zidurile și cupola - nu vor înțelege adevărata valoare a operei. 
E important de știut că, în toate Bisericile din România se cântă muzică bizantină (psaltică). Muzica bizantină este o muzică vie, care a fost creată special pentru Religia Ortodoxă în Grecia Antică. Este prezentă doar în serviciul liturgic din bisericile ortodoxe, dar nu este păstrată în toate țările ortodoxe. Muzica psaltică, spre deosebire de cea corală (liniară), este o formă de rugăciune, pe care creștinii o pot pătrunde și înțelege mai ușor. În R. Moldova se cântă doar muzică corală, cu excepția Mănăstirii Zăbriceni din r. Edineț (ei au trecut în totalitate la muzica bizantină) și uneori la Biserica Sf. Dumitru din sec. Botanica, Chișinău.   

La fel, pentru relaxare, meditație, respirație, puteți merge pe un deal să admirați în liniște frumusețea locului, să ascultați freamătul frunzelor, murmurul izvoarelor. Faceți plimbări și respirați aer curat de munte. 

Mai nou, pentru cei pasionați de schi, la Gura Humorului se află o pârtie cu dificultate medie de 1,4 km. Este și un telescaun cu aproximativ 150 de scaune cu câte patru locuri fiecare. Pe lângă asta, diverse posibilități de agrement, ATV, club și restaurante cu mâncare bună, ca la mama acasă.



E important să știți că, la fiecare Mănăstire sunt spații de vânzare a suvenirilor, cămăși tradiționale și Ie pentru femei la prețuri mai mici de cum le găsiți la noi. 


A venit și a patra zi, ultima, când am vizitat Cetatea de Scaun al lui Ștefan cel Mare de la Suceava și Muzeul Satului Bucovinean



Am rămas foarte plăcut surprinsă de Bucovina (jud. Suceava). Moldova de Nord, așa cum mai e numită, are bucătărie bună, are case frumoase cu două niveluri, mai are și case cu un nivel, de lemn, de brad, care rezistă în timp. Are dealuri, munți, văi, lacuri, râuri și peisaje uimitoare. Are oameni buni, amabili, ospitalieri, curați. Mergând pe drumuri și uitându-mă prin ogrăzile gospodarilor, n-am văzut gunoi aruncat în drum sau la poartă.

Dragi prieteni și dragi călători, vă recomand aceste minunate destinații de vacanță, de unde puteți pleca cu amintiri plăcute. Pentru rezervări și alte informații, apelați cu încredere la  www.moldovabooking.com


 Călătorie frumoasă!!!




Comentarii