.jpg)
Întreaga lucrare a Mântuitorului este exemplul
ideal de voluntariat, deoarece oricând şi la cererea oricui îşi arăta mila şi
iubirea faţă de oameni. El nu a refuzat să ajute pe nimeni, nici pe orbul
Bartimeu, nici pe femeia cananiancă, nici pe cei zece leproşi, etc. Toate
minunile săvârşite de Isus Hristos scot la iveală sentimentul de iubire faţă de
oameni. Deci, criteriul ultim pentru mântuire nu este iubirea de sine, ci
iubirea de aproapele, dacă i-am ajutat pe cei „flămânzi, însetaţi, bolnavi sau
întemniţaţi”, întrucât Hristos ajunge să se indentifice cu aproapele nostru:
„Adevărat zic vouă, întrucât nu aţi făcut unuia dintre aceştia prea mici, nici
Mie nu Mi-aţi făcut”. Aici găsim adevaratul scop al acţiunilor de binefacere,
căci toate aceste acţiuni, cind sunt facute benevol, voluntar, fără scopuri
personale, ajută pe creştin la mântuire.
Munca voluntară este instrumentul prin care se
poate face milostenia. A conduce un orb la biserică, a vizita pe cei din
spitale, pe cei din închisori, pe cei orfani, a dărui din timpul liber celor ce
au nevoie de tine, sunt toate gesturi de milostenie. Sfântul Grigorie ne
îndeamnă să ne deschidem inima noastră tuturor, căci porunca este să tebucuri
cu cei ce se bucură şi să plângi cu cei ce plâng. Ca oameni, trebuie sa ieşim
în calea celor aproape de noi cu fapte de iubire, ei pot avea nevoie de ele,
deoarece sunt părăsiţi, izgoniţi, străini, a lăcomiei hoţilor, a tâlharilor
însetaţi de sânge sau a durităţii funcţionarilor. Sfântul Maxim spune că
„Dragostea se face cunoscută nu numai prin dăruire de bani, ci cu mult mai mult
prin împărtăşirea cuvântului lui Dumnezeu şi prin slujirea trupească în folosul
aproapelui”. A ajuta pe cei nevoiaşi fără recompensă materială sau morală, este
dovada jertfirii în folosul aproapelui. Ajutându-i pe alţii, te ajuţi pe tine.
Voluntariatul mai este şi o prietenie faţă de
aproapele, iar prietenia se bazează pe două elemente: iubire şi respect.
Relaţia dintre voluntar şi beneficiar trebuie să se bazeze pe prietenia de care
vorbeşte Arhimanditul Teofil Pârâian „Când primeşti ceva de la prieten
(voluntar), totdeauna să fii cu luare aminte ca să preţuieşti ceea ce ai primit
şi pe dătător (voluntar). Iar când oferi, nu calculezi, nu te gândeşti
niciodată cât ai dat, ci te gândeşti totdeauna ce ai mai putea să oferi pentru
fericirea omului de lângă tine, pentru fericirea celui care ai intrat in
relaţie de prietenie”. În creştinism prietenia inseamnă culmea iubirii,
dăruirea, iar nu primirea de daruri.
Voluntariatul este partea din creştin care
trăieşte prin fericirea aproapelui, a ajuta voluntar sunt virtuţi creştineşti.
Voluntariatul cere angajare personală şi deschidere. Această deschidere spre o
altă persoană este, de fapt, o apropiere de Dumnezeu. În urma activităţilor pe
care le face, voluntarul devine beneficiar al atenţiei şi deschiderii lui
Dumnezeu.
Comentarii
Trimiteți un comentariu